Místní akční plán rozvoje vzdělávání I OP JAK pro ORP Plzeň

V Plzni startuje velký projekt na zvýšení kvality vzdělávání, zapojeno je 120 škol

V Plzni startuje osmnáctiměsíční projekt zaměřený na zvýšení kvality vzdělávání v mateřských, základních a základních uměleckých školách, zapojeno je do něj 120 škol včetně krajských, soukromých i církevních. Projekt cílí na ředitele, učitele, žáky, ale i na rodiče a odbornou veřejnost. Až do 31. prosince 2025 se díky němu budou vzdělávat ředitelé v manažerských dovednostech, učitelé absolvují akce na propojení formálního a neformálního vzdělávání, zaměří se na rozvoj digitálních dovedností včetně využití moderních forem ve výuce, děti se zapojí do žákovských parlamentů i projektu organizace Post Bellum, připraveny budou i další aktivity. Na projekt s názvem Místní akční plán rozvoje vzdělávání I OP JAK pro území ORP Plzeň poskytly dotaci Evropská unie a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.

„Statutární město Plzeň velmi nadstandardně podporuje vzdělávání. Dovolím si říci, že kvalitou zázemí, výuky i rozsahem podpory patříme mezi nejlepší v zemi. Díky tomuto projektu, jehož jsme pro zapojené subjekty nositelem, se můžeme posunout ještě dál. Osobně považuji za skvělé například to, že učitelé mohou absolvovat workshopy zaměřené na digitální dovednosti, mohou zvyšovat své kompetence, což se poté promítne do zkvalitňování i zatraktivnění výuky, a to bude mít samozřejmě pozitivní vliv na žáky,“ přiblížila náměstkyně primátora města Plzně pro oblast školství Lucie Kantorová. Ta byla zvolena předsedkyní Řídícího výboru MAP I OP JAK pro území ORP Plzeň, který je hlavním pracovním orgánem v rámci projektu.

Podle hlavní manažerky projektu Hany Stýblové je zapojeno kromě Plzně ještě osm okolních obcí, tedy Letkov, Tymákov, Kyšice, Chrást, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec a Dýšina. Projekt sdružuje 64 mateřských, 49 základních a 7 základních uměleckých škol s téměř 24 tisíci dětmi a žáky. Cílovými skupinami jsou kromě pedagogických i nepedagogických pracovníků, děti a žáci, rodiče i veřejnost, dále také pracovníci působící v oblasti zájmového vzdělávání dětí a další. „Chceme propojit školy a posílit spolupráci celé té komunity, tedy všech aktérů zapojených do vzdělávání. Akce budou nejen pro učitele a žáky, ale některé výstupy jsou určeny i pro rodiče a odbornou veřejnost. V rámci projektu jsou v řídícím výboru, realizačním týmu i pracovních skupinách zapojeny desítky osob. Věřím, že pozice máme rozděleny tak dobře, abychom na žádnou skupinu nezapomněli,“ uvedla Hana Stýblová.

Co se týká konkrétních aktivit, mohou se školy zapojit do projektu organizace Post Bellum. Podporováno bude také fungování městského žákovského parlamentu, jenž vede ke zvyšování kompetencí mladých lidí pro demokratickou kulturu, zlepšení v oblastech vztahu žáků ke škole, motivaci k zapojení do života školy, ale i ke zlepšení komunikace žáků mezi sebou a jejich sociální vyspělosti. Podle Jany Slámové, jež má v MAP I OP JAK na starost implementaci aktivit, se už od září začnou rozbíhat vzdělávací akce pro management škol, tedy vedení škol, ale následovat bude i řada dalších dílčích aktivit pro pedagogy a poté žáky s cílem propojovat školské aktéry. 

Projekt je spolufinancován z dotačních prostředků Operačního programu Jan Amos Komenský. Přijetí dotace schválili 20. června 2024 zastupitelé města Plzně. Projekt běží od 1. 5. 2024 do 31. 12. 2025.

Základní informace jsou dostupné na webu https://map.plzen.eu i na facebookové stránce projektu.


3. října 2024

Školáci v Plzni a okolí budou mapovat příběhy pamětníků, prožijí i atmosféru těžkých momentů 20. století

Desítky žáků z Plzně i okolí budou mapovat příběhy pamětníků zlomových událostí 20. století, na speciálních workshopech pak prožijí atmosféru těžkých rozhodnutí a momentů z let 1953, 1968 i 1989. Aktivity se uskuteční v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání I OP JAK pro území ORP Plzeň a pro školy je zajistí nezisková organizace Post Bellum. Zapojeno je šest škol včetně jedné prvostupňové, žáci a žákyně na projektu začínají pracovat v těchto dnech. Výstupem budou mj. rozhlasové reportáže i výstava na radnici.

„Každou příležitost, kdy se děti s historií potkají jinak, než jen díky učebnici a výuce ve třídě, považuji za neocenitelnou. Věřím, že díky aktivitám s Post Bellum skutečně pocítí tíhu doby a dilemata, která sebou jednotlivé okamžiky přinášely. Děti budou zpovídat pamětníky období kolektivizace i pražského jara, u těch z prvního stupně předpokládáme propojení s těmi, kdo prokazovali svou odvahu v době sametové revoluce,“ přiblížila Lucie Kantorová, náměstkyně primátora města Plzně pro oblast školství, která předsedá Řídícímu výboru MAP I OP JAK pro ORP Plzeň.

Do projektu jsou zapojeny 1. základní škola Plzeň, Masarykova ZŠ Plzeň, 13. základní škola Plzeň, ZŠ a MŠ Božkov, základní škola při Gymnáziu Františka Křižíka a mimoplzeňská Základní a mateřská škola Starý Plzenec-Sedlec. „Už teď na podzim začnou děti pracovat na projektu Příběhy našich sousedů. Stanou se tak dokumentaristy, kdy spolu s odbornými lektory vytipují pamětníky ze svého okolí, s nimiž následně povedou rozhovor. Z rozhovorů vzniknou rozhlasové reportáže, videa a podobně,“ přiblížila Hana Stýblová, manažerka MAP I OP JAK pro ORP Plzeň. Výstupem projektu bude také výstava, jež je plánována na květen 2025 do prostor prvního patra plzeňské radnice.

Podle Jiřího Kunce, ředitele plzeňské pobočky Paměti národa/Post Bellum, děti budou hledat pamětníky ve svém okolí, například v domě, v němž žijí, ale také v širším příbuzenstvu, mezi přáteli rodičů a podobně. „Máme i vlastní adresář osob, jejichž příběh by mohly využít. Žáky současně navádíme na správné prameny, z nichž získají informace o pamětníkovi tak, aby byl příběh validní, opřený o více zdrojů. Učíme je s těmito prameny pracovat,“ řekl Jiří Kunc. Školáci natáčí v prostředí domovů pamětníků, mnohdy za účasti jeho příbuzných, v některých případech naopak přijde pamětník za nimi do školy. „Vždy se snažíme, aby to byl člověk, jehož příběh je inspirativní, jehož osud způsobil, že v určitém zlomovém momentu navenek prokázal svoji ukotvenost v určitých hodnotách,“ dodal Jiří Kunc.

V rámci MAP I OP JAK pro ORP Plzeň se na školách uskuteční také zážitkové workshopy. Jedná se o půldenní workshopy založené na metodě takzvaného imerzivního divadla, kdy vyškolení lektoři z Post Bellum, často historici s přesahem do divadelních aktivit a improvizace, procházejí s žáky zlomový moment české historie. „A snaží se je za pomoci přiřazení rolí a navození atmosféry uvést do situace těžkých rozhodnutí, které tehdy lidé museli podstupovat. Společně tak několik hodin hrají příběh, jenž končí katarzí a reflexí historické události, tedy toho, jak se v dané situaci cítili, co prožívali,“ dodal Jiří Kunc.

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání I OP JAK pro území ORP Plzeň je na území obce s rozšířenou působností Plzeň realizován od 1. května 2024. Jeho cílem je zkvalitňovat vzdělávání v mateřských a základních školách, a to díky výměně zkušeností a spolupráci zřizovatelů, škol, pedagogů a dalších aktérů působících v oblasti vzdělávání. Zapojeno do projektu je 120 subjektů. Kromě zřizovatelů školských zařízení, tedy města Plzně, jsou to obce Letkov, Tymákov, Kyšice, Chrást, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec a Dýšina. Součástí je také 64 mateřských, 49 základních škol a 7 základních uměleckých škol, a to včetně krajských, církevních a soukromých zařízení.   Cílovou skupinu tvoří ředitelé škol, zřizovatelé, děti a žáci, učitelé i nepedagogičtí pracovníci, pracovníci veřejné správy, pracovníci školských poradenských zařízení, ostatní aktéři v oblasti vzdělávání, rodiče dětí a žáků i široká veřejnost.

Komentáře nejsou povoleny.