Digitální kompetence v hodinách českého jazyka na 2. stupni
Už jste někdy slyšeli o digitálních kompetencích? Neslyšeli? Digitální kompetence se nám objevily ve Školním vzdělávacím programu jako průřezové téma s cílem rozvíjet u žáků digitální gramotnost. Zajímá vás, jak to děláme? Necháváme žáky vyhledávat informace na internetu, třídit je, posuzovat jejich věrohodnost, pracujeme s QR kódy a mnohými aplikacemi, jejichž přínos jsme si ověřili již při distanční výuce. Nejinak tomu je i v českém jazyce. Na druhém stupni zapojujeme iPady od šesté třídy, aby postupně žáci byli schopni pracovat na složitějších úkolech. A co pěkného žáci zvládli? V šesté třídě například vytvářili komiks ve Storyboardu, kdy postavičky seznámily čtenáře s pravopisným pravidlem. Žáci se naučili vkládat příspěvky na virtuální nástěnku Padlet, vyhledávat obrázky, které nepodléhají autorským právům, rozlišovat fake news a tvořit vlastní QR kódy. Právě nyní si ve škole můžete nasnímat QR kód, který žáci vytvořili a umístili na vlastní plakát. Pokud tak učiníte, uslyšíte hlas žáků, kteří vás seznámí s druhy zájmen. Výstupem žáků v sedmé třídě je již vlastní líčení, které si můžete poslechnout. A tak s nimi navštívíte strašidelný dům, nebo se budete plavit na vlně jednoho z ročních období. A že to není ideální? Přeci se učíme a chceme se poučit i z vlastních chyb. Tak nám nějaké to nespisovné slovíčko odpusťte. 😊 A když budete mít štěstí, možná zhlédnete i animovanou ukázku z knihy Deník Emilky Horové, kterou zpracovali žáci během Čtenářském klubu. Tento příspěvek byl zaslán do soutěže Zlaté dítě, tak držte palce žákům K. Křížové, T. Rojkové, K. Šlaisovi a J. Černému, aby uspěli.
Lucie Boudová